Laita piperin paneeli filtteri vakiokoteloon. Se on paras vaihtoehto.
Varsinkin kun puhutaan periaatteessa tt-koneista, eikä mistään rankasti viritetyistä, niin vakiosuodatin riittää aivan vitun varmasti, ja riittää rankemmin viritetylle koneellekkin mainiosti.
En näe mitään järkeä noissa vaparisuodattimissa. Aprilian vakiokotelo on varsin loistava, ja PX paneelilla se on täydellinen.
Ei minkäänlaista järkeä alkaa jotain vapaavirtaussuodattimia laittelemaan, ja jos sellasen haluaa laittaa, niin repullinen neuloja, tk suuttimia ja pääsuuttimia, ja varaa penkitysajan asiasta ymmärtävälle jannulle, joka sitten penkin avulla pystyy sitä sille vitun tötterölle säätämään.
Ei saa myöskään unohtaa sitä, että vakiokotelolla suodattavuus on varmasti parempaa ja pölyn ja muun paskan meno koneeseen on todella paljon epätodennäköisempää.
Ikinä en ole ajanut sellasella räsällä jossa vapaavirtaussuodattimella toimivuus on ollut täydellistä. En ikinä. Tuskin tulen ajamaankaan. Totuus on vaan se, että sitä on peruspulliaisen vitun vaikea saada täydellisesti säädettyä, esimerkiksi itse en misssään nimessä laittaisi vapaavirtaussuodatinta omaan vähän enemmän piristettyyn räsään, koska olen varma, että tehoja sillä ei saisi lisää.
Se aprilian oma suodatinsysteemi on tarkkaan tehtaalla mietitty ja laskettu, itse kanssa yritin joskus kilpailla aprilian insinöörien kanssa kikkailemalla jollakin helvetin Ram-air filtterin kanssa, mutta aikani ajeltuani vaihdoin vakiokotelon, säädin kaasarin sille, ja tadaa pyörä alkoi toimimaan ja kulkemaan paremmin, joka kaasun asennolla läpi kierrosalueen.
Sitten ne vaparisuodattimet on eri asia kun on rankasti portatut pytyt ja haetaan oikeasti huipputehoja, mut sillon pyörii kuvioissa se säätöpenkkikin aika vahvasti niin se muuttaa tilanteen täysin...
Pitäkää ne vakioilmansuodattimet paikallaan, puhun kokemuksella, jokainen toki tekee omat valintansa, mutta mielestäni tämä ei ole mielipidekysymys koska asiasta on faktaa

K56 neulasta vielä: kannattaa sit tosiaan varmistua että ei vedä seoksia laihalle sen kanssa jos sellasia porukat laittaa kiinni. Esim kannattaa neulan säätö aloittaa kolmannesta lovesta ylhäältä katsottuna jos vakioilmanpuhdistin käytössä. Vaikuttaa myös himpun verran pääsuuttimen kokoon tuo k56 neulaan siirtyminen, suutinkoko periaatteessa pienenee hieman verrattuna k57:aan.