Aleksi__ kirjoitti:Äsken ajelin tigerilla, kovat viritykset ja 14/42 välit. Kiihty mut ei kulkenut

Nyt keksin viankin tohon jatkuvaan öljyn tippumiseen, kampiakselin stefat täytyy vaihtaa.
Onko joku tehnyt tällästä remonttia ennen että vois vähän neuvoa?
Koska et kertonut ootko ennen purkanu Tigerin moottoria niin oletan, että et ole ja koitan siltä pohjalta selvittää jotain..
Ensinnäkin suosittelen ottaan valokuvia joka työvaiheesta. Morini on yksinkertanen kone, mutta kuitenkin sen verran monimutkanen, että joku asia saattaa unohtua.
Eli ota vauhtipyörä ja kytkinkoppa irti. Kytkinkoppa kiinni kuusiopulteilla ja avaaminen näin ollen helppoa, mutta vauhtipyörän mutterin irrottamiseen suosittelen pulttipyssyä. Tietty koneen vielä ollessa paikalla voit koittaa lukita sen ketjujen varaan, mutta ite oon pulttipyssyä käyttäny. Pulttipyssyä oon käyttäny myös kytkimenpuoleiseen kampiakselinrattaanmutteriin, joka taitaa olla ensiöratas nimeltään. Itse rattaan irrottamiseen kannatta hankkia kolme tai kaksjalkanen ulosvetäjä. Biltemasta saa halvalla.
Itse vauhtipyörän irrottamiseen ulosvetäjä on ehdoton hankinta. Se maksaa Motonetissä muistaakseni alle kympin.
Muistelen, että Stefojen vaihtoo varten myös kytkin pitää irrottaa. Siinä on kanssa mutteri väännetty todella tiukalle, eli ulosvetäjää tarttejaan tai sitten tuota ketjujen varaan lukittemista. Mikäli muistan väärin ja stefat voi vaihtaa ilman kytkimen irrotusta niin jätä se paikalleen.
Sitten kun kaikki härpäkkeet eli vauhtipyörä, ensiöratas ja kytkinsetti on irti voit alkaa availeen niitä magneetonpuoleisiakuusiokoloruuveja. Sen jälkeen koneen pitäs haljeta. Halkase kone mielellään kytkinpuoli alaspäin ja vaihteiston pitäs pysyä kasassa. Sikälimikä moottori ei käsivoimin halkee niin lyö kampiakselin päähän kevyesti vaikka kumivasaralla, mutta kierrä siihen mutteri sopivasti siihen paikalleen ettei kierteet kärsi. Sama pätee myös kampiakselin toiselle puolelle.
Jos siellä lohkojen välissä on jotain tiivisteliimaa tai vastaavaa ja se ei irtoo niin millään ruuvarilla ei kannata alkaa niitä irrotteleen. Parempi tapa on laittaa puukkoo myöntäsessä suunnassa ja lyödä siihen vasaralla. Tämäkin vaan jos on pakko.
Sitten kun lohkot on irrotettu toisistaan ja kampiakseli irti molemmista lohkonpuolikkaista niin voidaan irrottaa stefatihan vaikka talttapääruuvimeisselillä. Uudet stefat laitetaan lyödään paikalleen joko sopivan kokosella hylsyllä tai stefojenasennus-sarjalla jota saa ainakin Biltemasta.
Kasaamisvaiheessa kannattanee laittaa molempiin lohkonpuolikkaisiin jotain tiivistemassaa. Tämä ei yleensä oo välttämätöntä, mutta ite oon laittanu. Jos siellä lohkossa sattuu oleen tiivistepinnassa naarmu niin sitten vatuttaa. Myös kampiakselin päittäisvälys voi joskus olla ongegelma, eli siis se kuinka paljon kampiakseli liikkuu sivuttais-suunnassa. Se tuskin on ongelma paitsi
jos uus lohkontiiviste on kapeempi kun vanha ja kampiakseli alkaa ahistaan. Liian pieni välys tekee hallaa laakereille. Eli siis jos siellä on varta vasten tehty 2mm tiiviste ja lyöt sinne 0.5mm tiivisteen, niin sitten ahistaa.
Laakereista puheen ollen nekin kannattanee samalla vaihtaa. Ne lähtee pois samalla tavalla hylsyllä lyömällä ja uudet tilalle myös hylsyllä lyömällä. Ei sitten keskikohtaa, vaan ulkoreunaa. Tähänkin tarkotukseen on tehty laakereiden asennus-sarja.
Kampiakselinlaakereista sen verran, että ne on merkinnältään 6203 C1-C4. C4 laakereita en itse löytäny mistään, mutta niissä on isoin välys, eli se väli sisä ja ulkorenkaan välissä. Teoriassa C4-laakeri kestää korkeita kierroksia ja on kun tehty viritettyyn Aquaan, mutta oon havainnu hyviks myös Koyon valmistamat C3-laakerit. Käytännössä jos virittään lähetään niin ne laakerit ei oo eka mikä hajoo.
Sitten kasataan kone samanlailla kun purettiin, mutta kuitenkin päinvastoin ja kovaa ajoo.
Nää meikäläisen vinkit perustuu mun omiin kokemuksiin ja monta Morinia oon kasannu, mutta usein moni asia on konekohtanen ja kaikkee ei osaa suoralta kädeltä kertoo, mutta kysyä saa.
Tiivistettynä:
1. Ota valokuvia eri vaiheista.
2. Käytä pulttipyssyä.
3. Käytä ulosvetäjää.
4. Jos tarttee lyödä kampiakselin päähän irrotusvaiheessa niin laita mutteri siihen päähän (ne kierteet..)
5. Jos lohkojen halkasuun tarttee apuvälinettä niin älä lyö ruuvarilla niiden väliin. Yllättävän moni tekee niin.
6. Oo kärsivällinen.
7. Tarvittaessa kysy neuvoo. Tää Motot.net on sitä varten.