Niin, yksinkertaisellakin pärjää, miksi hifistellä. Miksi asentaa polttoaineruiskutus, miksi muuttuva sytkäennakko, miksi käyttää kaksitahtisessa paisuntakammiota kun ennen mentiin ilmankin, miksi ajaa uudella autolla kun -85 saabillakin pääsee.

Hyödyt, mukavuudet, tehokkuus (energiatehokkuus ja/tai ihan moottoriteho), eiköhän ne ole aika olennaiset.
Väkerränhän itsekkin ladaani kaasuttimen tilalle ruiskua, veikkaappa syytä. Koska se on niin järkyttävän helvetillinen puuha yrittää säätää jotain kaksikurkkuista neukkukaasutinta säätöihin kun moottori uusittu ja väkerretty ihan joksikin muuksi mitä se alkujaan ollut ja
kaikki säädöt lähdetään puhtaalta pöydältä, se on niin mukavan helppo istuskella sisällä ja läppärillä näpyttää ajonaikana siihen lukuja erilaisiksi. Päästään siihen mukavuuteen, tehokkuuskin kasvaa kun saadaan polttoaineruiskun avulla hienojakoisempaa seosta, sekä ajonaikaiset lämpötila-antureihin perustuvat korjauskertoimet pitävät polttoaineseokset optimaalisina aina, kesät ja talvet. Voidaan säätää kaikki, helposti, jokaiseen olosuhteeseen, loput hoituu automaattisäädöillä anturidatojen pohjalta. Tehokkuuskin kasvaa kun seokset pysyvät kohdillaan erilaisissa olosuhteissa.
Jos jotain pimenee, katsotaan läppärin avulla vikakoodit. Jos vikakoodeja ei jostain syystä saada ulos, eli ohjausyksikössä on vikaa, korjaillaan se (ei ole muovivaluun upotettu). Onneksi kun palataan siihen käytäntöön, tuo ohjausyksikkö ei hajoa kovin usein, enemmänkin harvinaisuus tuon kosahtaminen.
Korjauksista, ihan samanlailla mekaanisia vehkeitä ei tietämättömänä kannata lähteä sorkkimaan. Ruuvaat muina miehinä koneen jotenkuten iskuun, unohdat kierrelukitteet jostain ensiörattaasta ja kas kummaa, jotain tuli kytkinposken läpi. Muista että myös ajoneuvojen korjauksissa suurin osa on bolt-on korjausta. Millaisten vikojen sattuessa et olisi varaosaliikkeen armoilla, jotain hajoaa, vaihdetaan uuteen, vai onko yleisenä käytäntönä korjata vaihderattaista irronneita hampaita tai jotain vastaavaa.
Kannattaa sitä oikeasti miettiä, että onko se oikeasti niin yleistä se kriittisten ohjausyksiköiden hajoaminen, että kannattaa kaikkea ajoneuvoelektroniikkaa vältellä. Jos jossain automerkeissä/malleissa on tyyppivikoja näiden kanssa, se ei tarkoita että kaikissa on, tai edes suurimmassa osassa olisi.
Btw, nykyaikaiset lentokoneet ne vasta sähkölaitoksia ovatkin, avioniikka vasta mielenkiintoinen ala onkin. Vaikka ihan joka helkutin härpäke niissä pyörii sähköohjauksella, ei ne sieltä taivaalta putoa järjestelmällisesti sähkövikojen takia.