Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

Pajats0
Liittynyt:
13.12.2010 18:15
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Pajats0 » 15.10.2011 1:31

Mullakin oli derbissä vähän aikaa xenonit kiinni, mutta otin ne pois ja taas tekis mieli asentaa takasin ne. Laitoin etuvalolta tasasuunnattua virtaa lataamaan lisäakkua, mutta ei oikeen tunnu järkevältä pelailla monen katkasijan kanssa siinä.
Jos tasasuuntaan virtaa xenonille etuvalolta, niin että tasasuuntaussillan jälkeen pistän siihen rinnalle n. 65000uF suotokondensaattorin pitäisikö sen toimia suoraan ilman lisäakkua, vai syökö ballasti sen suotokonkan vielä tyhjäksi kun sammuttaa valot? Ehkä jollain releellä voisi ohjata?
mirozio
Pyörä:
yamaha dt 50r
Paikkakunta:
hämeenlinna
Liittynyt:
18.3.2009 22:22

ViestiKirjoittanut mirozio » 16.10.2011 12:13

jos otan etuvalon pois jännitteensäätimeltä niin kestääkö polttimo...siksi olen ottamassa pois,
koska säädin on hajalla ...
^^ostetaan käppäri-setti, lähetä yvtä jos löytyy ylimääränen!!^^
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55
Re:

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 16.10.2011 12:38

mirozio kirjoitti:jos otan etuvalon pois jännitteensäätimeltä niin kestääkö polttimo...siksi olen ottamassa pois,
koska säädin on hajalla ...

Ei se kovin kauan kestä.
Katso myynnissä olevat kohteet!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 17.10.2011 23:38

Olen muuten pähkännyt tätä. Miten tärkeä se jännitteen säädin siellä oikeen todellisuudessa on? Onhan näitäkin mopoja, joissa sitä säädintä ei ole, ja niissäkin polttimot kestää kyrvähtämättä kauan.

Vai onko näissä säätimillisissä mopoissa sitten jotenkin erilainen puola? Eli jotenkin sellanen, että se antaa tyhjäkäynnillä jo sen 6V sille polttimolle, jolloin valo palaa kirkkaasti myös pienillä kiekoilla. Sitten kun sinne säätimeen menee jännite yli tuon 6, se hukkaa ne ylimääräset jännitteet johonkin ettei se polttimo räjähdä?

MEnikö kokonaan mettään, vai olenko tajunnut sen jännitemötin idean?
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kossusukka » 19.10.2011 0:21

Ns "ylimääräinen" sähkö maadoitetaan, eli puolaa oikosuljetaan huimaan tahtiin. Triakkisäätimiähän ne jännitteensäätimet aika usein on, lyödään vaan magneton pursottamasta siniaallosta aalto maihin tietystä kohtaa niin tehollinen jännite laskee ja koitetaan pitää se tehollinen jännite vakiona. Mitä enemmän jenkaa, sitä enemmän jännitettä sieltä magnetosta irtoaa, eli sitä enemmän sitä myös hukataan kun sitä oikosuljetaan tehollisen jännitteen pitämiseksi vakiona.

Derbeissä jne, jo tyhjäkäynniltä saadaan noin karkeasti kymmentä volttia, eli valot palaa suht ok jo siinäkohdin, joka on tarkoituksenakin että ne palaisivat kunnolla. Kun tätä 12v rajaa (käytännössä jotain 14,4) ei olla vielä lähelläkään, eli ollaan alijännitteen puolella, se säädin ei tee mitään. Kierrosten noustessa, jännite nousee, säädin alkaa oikosulkea enemmän ja enemmän tavaraa maihin, jännite pidetään vakiona.

Sitten taas mitä enemmän kuormaa me sinne valopuolan perään pistetään, sitä enemmän jännite putoaa. Eli jos sitä ns. hukkavirtaa haluaa hyödyntää, kasvattaa valopuolan kuormitusta lyömällä sinne vaikka tehokkaammat polttimot, tällöin pienillä kierroksilla jännite on matalempi ja ne palaa himmeästi tyhjäkäynnillä, mutta kovemmilla kierroksilla saadaan ehkä tarpeeksi jännitettä ulos ja valot palaa kunnolla. Ylikuorma saa jännitteen putoamaan. Generaattoreille on mitoitettu jotkin nimellisarvot, tietty kuorma ja vaikka magneton tapauksessa tietty kierrosluku johon asti se jännite pysyy vakaasti halutussa jännitteessä. Sitten kun kuormaa kasvatetaan tai kierroslukua pudotetaan, jännite pienenee.

Onhan noita peeveitä nähty missä etuvaloksi lykätty se 55W halogen ja takanakin vähintään parikymmentä wattinen, eikä niissä jännitteensäädintä ole. Jännitteet ei pääse edes sinne 12volttiin asti, mutta eipähän polttimot pala, ihan vain sen ylikuorman takia, surkeasta vakiomagnetosta ei paljoa virtaa ulos saa pevussa. Siitä kun vaikka takavalo palaa syystä tai toisesta, niin palaa etuvalokin ylijännitteen vuoksi.

Olisihan monia muitakin tapoja miten mahdollistaa jännitteensäätimettömyys, mutta eipä ole semmosia vielä vastaan tullut misssä ei säädintä tehtaalta asti olisi ollut.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Seppoman
Liittynyt:
28.10.2009 20:19
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Seppoman » 19.10.2011 16:44

Aattelinpa kysästä täältä, kun olis halvalla myynnissä cpi mopo, mutta virrat hukassa kaatumisen vuoksi, ei ole tutkittu. Eli voiko olla isokin vika?
sploz
Pyörä:
tulee pian :)
Liittynyt:
11.3.2011 16:46
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut sploz » 21.11.2011 17:21

Huomasin tänään (todella kostea päivä) että virrat päällä mopo sammuksissa takavalo välkkyy vähän omia aikojaan ja palaa lähes jatkuvasti. Etujarrua näpäyttämällä sammuu mutta tulee hiljalleen takaisin välkkymään ja palamaan. Takajarrua näpäyttämällä jää välkkymään, siitä se ei sammu. Molemmista jarruista kirkastuu jarruvalo normaalisti. Etujarrun kytkimen koitin crc:llä käydä läpi ja kuivatella, takajarrun kytkimen läheisyyteen suihkuttelin crc:tä myös, samalla tavalla välkkyy. Olisko vaan kosteutta takavalon sisässä vai mistä voisi johtua? Mopo käynnissä välkkyy myös ja yrittää palaa yhtä kirkkaana kuin jarrutettaessa.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut radon- » 21.11.2011 17:27

Seppoman kirjoitti:Aattelinpa kysästä täältä, kun olis halvalla myynnissä cpi mopo, mutta virrat hukassa kaatumisen vuoksi, ei ole tutkittu. Eli voiko olla isokin vika?

No mahollisesti voi olla CDI boksi rikki, tai sitten joku johto mennyt poikki, jotain tuolta väliltä. Eli mahdollisesti saatat joutua isoihin sähköhommiin, joten kolvi on pysyttävä kädessä. Mutta ei se siis mahdotonta ole korjata.
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Af1_1991
Pyörä:
Aprilia Af1
Liittynyt:
4.9.2009 19:40
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Af1_1991 » 27.11.2011 23:08

mite voi tehä ite sähköt ainoastaan sytykselle ja sammuttamist varte? mitä siihe tarvitaa... ja ettei tarvis käyttää virta avaint siihe hommaa vaan et lähtee polkemal käyntii
Xtreme-11
Pyörä:
Derbi drd extreme 70cc
Liittynyt:
11.3.2011 23:10
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Xtreme-11 » 28.11.2011 15:26

eipä sii mitää muut ku otat sen sokeripalan siit virtalukon takaat pois, ja sit alat karsii niit johtoi sillee, et etit esim villkkujen johdot, seuraat nii pitkälle ku ne menee ja sit naps, samal taval kaikille sähkö johdoil, sit jää kätees vaa sytytys
Samppa1993
Pyörä:
Derbi Senda sm x-treme 05 Oli ja meni
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
6.12.2009 14:14
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Samppa1993 » 28.11.2011 15:54

0wng0rz kirjoitti:mite voi tehä ite sähköt ainoastaan sytykselle ja sammuttamist varte? mitä siihe tarvitaa... ja ettei tarvis käyttää virta avaint siihe hommaa vaan et lähtee polkemal käyntii

Derbissä kun katsot cdi boksin läheltä on vihree ja keltainen johto. Se vihree on sytytykselle. Mutta cdi boksii tais menny 3 johtoa pidät vaan ne ehjinä ja muu pois. Jos ei toimi niin sähkökaaviosta on sitten vaan helppo katsoa pelkät sytytykseen tarvittavat johdot.
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 28.11.2011 17:44

Ja sitte johonki virtajohtoon on-off kytkin.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
metrakitty
Pyörä:
Derbi XTreme SM 09
Paikkakunta:
Etelä-Karjala
Liittynyt:
5.1.2011 18:30
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut metrakitty » 29.11.2011 21:42

Talvi tuli ja kylmää puskee..
Juuri sen takia suunnittelin kahvan lämmittimiä, sillä parin kilsan jälkeenkin pikkupakkasilla näpit alkaa jäätyä :x Varastosta löytyisi moottorikelkan/ranktorin penkinlämmitin -mattoja. Leikkelisin niistä ja tinailisin sopiviksi, mutta tuo kiinnitysasia ihmetyttää. Dominojen alle ei tohdi änkeä ei sitten ollenkaan. Ajattelin laittaa ne kahvojen päälle, ja isolla kutistesukalla laittaa kivasti kiinni :nörtti: Ideoita, kokemuksia ja paranteluehdotuksia kyselen ;)
________Käyhän kurkkaamassa blogini ja galleriani! =)
Blogi:___ http://www.motot.net/blog/114691 _____________
Galleria:_ http://www.motot.net/galleria/kayttaja114691 ____
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.11.2011 22:04

Hakit tälläsen hanska varustuksen ni saat meinaa jaa 30km ennenku on näpit jäässä. Mitään hienomekaniikkahommia noilla ei tehä, mutta kaikki tarvittava onnistuu.
Kuva
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Samppa1993
Pyörä:
Derbi Senda sm x-treme 05 Oli ja meni
Paikkakunta:
Heinola
Liittynyt:
6.12.2009 14:14
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Samppa1993 » 29.11.2011 22:36

(Käyt ostaa tavaratalosta mahdollisimman paksut ja hyvät nahkarukkaset niin ei varmasti tule kylmä ajaessa. tää hanska keskustelu ei oikein kuulu tänne, kuhan vaan vinkkinä annoin ton ettei tarvi käsiään paleluttaa. Toinen hyvä keino on se, että laittaa käsisuojat mopoon, ei pääse ilma suoraan virtaamaan näpeille.), Noita suosittelen ennemmin kuin lähteä itse väsäämään lämmittimiä. Uusia lämmittimiä tais jossain olla ihan tehdastekoisina myynnissä 15-20€, että en tiedä säästääkö noissa tee se itse lämmittimissä juuri ollenkaan. Eiks ne moottorikelkan/traktorin penkinlämmittimet ois kuitenkin hyvä pitää ehjänä.
Viimeksi muokannut Samppa1993 päivämäärä 29.11.2011 22:51, muokattu yhteensä 2 kertaa

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista