Ns "ylimääräinen" sähkö maadoitetaan, eli puolaa oikosuljetaan huimaan tahtiin. Triakkisäätimiähän ne jännitteensäätimet aika usein on, lyödään vaan magneton pursottamasta siniaallosta aalto maihin tietystä kohtaa niin tehollinen jännite laskee ja koitetaan pitää se tehollinen jännite vakiona. Mitä enemmän jenkaa, sitä enemmän jännitettä sieltä magnetosta irtoaa, eli sitä enemmän sitä myös hukataan kun sitä oikosuljetaan tehollisen jännitteen pitämiseksi vakiona.
Derbeissä jne, jo tyhjäkäynniltä saadaan noin karkeasti kymmentä volttia, eli valot palaa suht ok jo siinäkohdin, joka on tarkoituksenakin että ne palaisivat kunnolla. Kun tätä 12v rajaa (käytännössä jotain 14,4) ei olla vielä lähelläkään, eli ollaan alijännitteen puolella, se säädin ei tee mitään. Kierrosten noustessa, jännite nousee, säädin alkaa oikosulkea enemmän ja enemmän tavaraa maihin, jännite pidetään vakiona.
Sitten taas mitä enemmän kuormaa me sinne valopuolan perään pistetään, sitä enemmän jännite putoaa. Eli jos sitä ns. hukkavirtaa haluaa hyödyntää, kasvattaa valopuolan kuormitusta lyömällä sinne vaikka tehokkaammat polttimot, tällöin pienillä kierroksilla jännite on matalempi ja ne palaa himmeästi tyhjäkäynnillä, mutta kovemmilla kierroksilla saadaan ehkä tarpeeksi jännitettä ulos ja valot palaa kunnolla. Ylikuorma saa jännitteen putoamaan. Generaattoreille on mitoitettu jotkin nimellisarvot, tietty kuorma ja vaikka magneton tapauksessa tietty kierrosluku johon asti se jännite pysyy vakaasti halutussa jännitteessä. Sitten kun kuormaa kasvatetaan tai kierroslukua pudotetaan, jännite pienenee.
Onhan noita peeveitä nähty missä etuvaloksi lykätty se 55W halogen ja takanakin vähintään parikymmentä wattinen, eikä niissä jännitteensäädintä ole. Jännitteet ei pääse edes sinne 12volttiin asti, mutta eipähän polttimot pala, ihan vain sen ylikuorman takia, surkeasta vakiomagnetosta ei paljoa virtaa ulos saa pevussa. Siitä kun vaikka takavalo palaa syystä tai toisesta, niin palaa etuvalokin ylijännitteen vuoksi.
Olisihan monia muitakin tapoja miten mahdollistaa jännitteensäätimettömyys, mutta eipä ole semmosia vielä vastaan tullut misssä ei säädintä tehtaalta asti olisi ollut.