Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 29.11.2011 22:48

En nyt aikonut tehä tästä mitään hanska-keskustelua, mutta tarkotin, että talvella kannattaa myös olla kunnon hanskat. Varmana ne lämmittimetki on hyvät, ja varmasti parantaa sormien kestävyyttä kun on kunnon hanskat. En vaan sitten tiedä että miten tulee toimii tossa kahvan päällä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
wqwq
Liittynyt:
13.5.2004 18:42
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut wqwq » 30.11.2011 1:22

Nyt perkule pojat aletaan miettimään PV:n sähköjä uusiksi, mangneetto painaa melkein kilon ja sytkä säätö rajottuu muutamaan milliin tai noin senttiin, sähköt on muutenkin todella vanhaa tekniikkaa. Eli siis eikö kukaan ole vaivautunut kaikista suomen pv miehistä/pojista virittelemään esimerkiksi inner rotor tyyppisiä sähköjä pv moottoriin.

Jos vähän miettii niin onhan tuo pv:n mangneetto tajuttoman painava moottorin kokoon nähden 50-80cc, Kun aletaan miettimään miten sitä mangneettoa on joskus otettu irti(väännetty meisselillä ja lyöty vasaralla) on selvä että se ei ole enään tasapainossa joka takuulla vaikuttaa moottorin kestävyyteen/tehoihin.

Näitä inner rotor sähköjähän saa suhteellisen halvalla (n.50e) esim: minimotoracing.fi

Itse olen todella surkea sähkö hommien kanssa ja olen odottanu että eikö kukaan ole vielä edellä mainittua testannut.

Terveisin uudestaan innostunut pv:n virittäjä
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut kossusukka » 30.11.2011 1:46

Tässä jotain perus-pähkäilyä noiden sovitteluoperaatioista, tekstin luettavuus saattaa hajoilla loppua kohden, pahoittelut siitä ja syytän kelloa tästäkin.


Ei ole vielä vastaan tullut noita inner-rotoreita pevukan alakertaan sovitettuna, muutenkin ns. vaihtoehtoisia sähköjä aika vähän on modailtu. Viimeisimpänä vastaan tulleena tekeleenä mainitsisin rossipojan Ducatin sähköjen virittelyn (Derbien sun muiden uusenduroiden yleisimmin käytetty sähköjärjestelmä, vauhtis+staattori+cdi) tähän moottoriin.

Eihän siinä mitään estettä ole, miksei niitä voisi asennella, esimerkkiä inner rotorista ei vaan oikein kellään tunnu olevan näissä vehkeissä, mutta pähkäilyähän se vaan vähän enempi tuo. ;) Vauhtiksen sovittaminen kampuraan on varmaan jo oma operaationsa, kiilaurakin vauhtiksessa voi joutua leventelemään kun pevukan koneessa on suht leveä se kiila. Sorvilla ja viiloilla tuo pitäisi onnistua.

Vauhtiksesta pitäisi selvitellä, missäkohtaa vauhtipyörää saadaan liipasupulssi, siis missäkohtaa lyödään sitä kipinää tulpalle. Noitten innereiden vauhtiksia en ole pahemmin räpläillyt, joten en tiedä onko niissä miten toteutettu liipaisu. Vauhtiksesta kun on saatu se sytytyshetki selville, setvitään vielä staattorista se impulssikäämin paikka, eli missäkohtaa sitä puolastoa vauhtiksen sytytyshetki on, kun kipinä tulee. Näillä tiedoilla löydetään äkkiä se suurinpiirteinen asento, miten ne puolastot sinne koneeseen sovitellaan ihan vain kelaamalla mäntä yläkuolokohtaansa ja kääntämällä puolia niin että ne sytytyshetkien merkit on kohdakkain, siitä sytkäennakon verran käännetään käämejä ja lähdetään etsimään sopivaa ennakkoa.

Vauhtis todennäköisesti kuitenkin on eri asennossa suhteessa kampuraan mitä siinä koneessa mihin kyseinen satsi on tarkoitettu, joten nuo sytytyskohdat pitää selvitellä ja niiden mukaan puolien asento etsiskellä. Aluslevykin todennäköisesti kokee remontin, eli semmoinen pitää uusi jyystää kun ne kiinnityskohdat eivät varmasti tule mätsäämään, toki jos se setin aluslevy kokonsa puolesta sinne menisi nätisti, niin reikiä tekemällähän siitä selviää. Jos aluslevyä tehdään uusiksi, pitää siinä huomioida pääasiassa vain se puolien korkeus suhteessa vauhtikseen, pitäisi jostain luntata missäkohtaa ne puolat kuuluisi olla vauhtipyörää, siis kuinka ulos ne sieltä koneen poskesta pitää tulla.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
wqwq
Liittynyt:
13.5.2004 18:42
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut wqwq » 30.11.2011 8:33

Juu, kaikellaista tollasta pientähä siinä olis muttakun joku sen kerran saa toimimaan/onnistumaan ja vielä hyvää hyvyyttään kertoo muutamia kikkoja niin tuskin on kauhean vaikea ja pitkä projekti toteuttaa.
Itsellä olis Pitproossa ----> http://www.minimotoracing.fi/index.php? ... cts_id=203
kyseinen rotori setti jahka vaivautuisi ja raaskis sitä ruveta siitä irrottelemaan ja mallailemaan pv koneeseen, tuo aluslevy on suht samaa kokoluokkaa kun pv alus levy.

Siitä olen aivan varma jos ja kun tuon sais pelaamaan olisi mahdollisuuksia erilaisiin suorituskykyihin kun pv:n alkup. sähköillä, noita pv koneita on 14 kesäsestä saakka tullu rassattua ja aina oon ollu sitä mieltä että se vakio mangneetto on aivan liian painava kun sitä ei hirveästi saa oikeastaan kevennettyäkään.

Nyt on ollu viime kuukaudet hinku viritellä pv:tä muutaman vuoden jälkeen ja joitai kikkoja tuoda esille mitä ei ole vielä oikeastaan kokeiltu juurikaan (ainakaan itselläni ei ole tiedossa edellä mainittua). Suuresti kyllä ihmettelen jos kukaan ei ole tuota inner rotor systeemiä vielä kokeillut, eikun itse asiassa akizzan rm/pv:ssä tais olla inner rotor sähöt, aikaa taitaa olla n.5 vuotta joten tuskin häneltäkään neuvoja enään motot.nettiin ilmaantuu. :D
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 30.11.2011 20:58

Pitäisi ensiksi varmaankin selvittää tämä asia, että miten paljon oikeasti se painava magneetto vaikuttaa menohaluihin. Mekaanista kestävyyttä voidaan saada lisää, mutta väännön kustannuksella. EIkö monet ole sitä sanoneet, ettei magneettoa tulisi mennä suinpäin keventämään?

Tietysti aina koittaa voi (ja pitääkin koittaa), ja sitten kertoa kokemuksista muille.


Jostain RMmistä voisi saada aika suoraan inner rotorit kiinni, muistelisin että tossa omassa satapiikissä ei paljoa erilaiset sähköt ole mitä PVssä.
radon-
Pyörä:
110cc Monkey
Paikkakunta:
Kajaani
Liittynyt:
23.7.2010 19:47
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut radon- » 30.11.2011 21:31

Eipä mitään.
Viimeksi muokannut radon- päivämäärä 5.12.2011 3:11, muokattu yhteensä 1 kerran
Poliisien varalta: Kansallinen lainsäädäntö
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 30.11.2011 21:56

Tälläistä olen lueskellut PV:n vauhtipyörän keventämisestä.
Eipä siinä mitenkään erikoisesti alaväännöt kärsiny että ajo olis mitenkään vaikeampaa, ja tyhjäkäynnin häviämisestä ei ole tietoakaan.

Ei vääntö varsinaisesti katoa mihinkään mutta koneen "venyvyys" kyllä, jos on raskas vauhtipyörä niin kone pyörii hyvin sen voimalla, kevyellä vauhtiksella ei käy hyvin alhaista tyhjäkäyntiä, sammuu ehkä hiukan helpommin mutta ei mitään huomattavaa era muutakuin kiertämisessä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Tooperi
Paikkakunta:
JVC
Liittynyt:
3.12.2011 0:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Tooperi » 3.12.2011 0:52

Semmosta kysysin, että mistäköhän mahtaisi lyötyä semmoinen rele, että se kytkee virran pois kun moposta käännetään virrat pois ja ne releen virrat pitäisi taas erikseen kytkeä jostain napista päälle. Eli esimerkkinä: mopossa rajoittimen ohitin ja kun poliisit pysäyttää ja sinä laitat virrat moposta pois niin ohitin ei saa virtaa sen jälkeen eli siis rajotin on käytössä silloin, kun poliisi testaa. Mutta kun poliisit on testanneet niin vois ohittimen taas kytkeä napista päälle jostain esim penkin alta. En tiijä ymmärtääkö joku minun selityksen, mutta yritetään. :D
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Gogge » 4.12.2011 21:50

Oiskohan helpompi vaan ohittaa se CDI/ostaa rajottamaton ja tehä perus kiekkarajotin napista toimivaksi..
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Xtreme-11
Pyörä:
Derbi drd extreme 70cc
Liittynyt:
11.3.2011 23:10
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Xtreme-11 » 4.12.2011 22:14

no voihan tota soveltaa siihe esim 16 asentoisee rajottimeenki
Gogge
Pyörä:
Beta RR50 Motard Track -11
Paikkakunta:
Varkaus
Liittynyt:
22.8.2011 16:03
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Gogge » 4.12.2011 23:16

No se kyllä toimii aivan samalla tavalla ja samoissa pihoissa kun itetehtykin..
"Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle."
Tooperi
Paikkakunta:
JVC
Liittynyt:
3.12.2011 0:34
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut Tooperi » 5.12.2011 1:54

Joo tottakai olisi helpoin tehä vain normaali nappi rajoitin, mutta kun poliisit pysäyttää niin ei tarvisisi mitään nappeja ruveta kytkemään...
tombee_95
Liittynyt:
27.9.2010 19:33
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut tombee_95 » 28.12.2011 18:34

mistä kannattas ottaa tommosee halogen lisävaloo virrat tai onko parempi ottaa suoraa akulta vai magneetolta jotenki?
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 28.12.2011 18:54

tombee_95 kirjoitti:mistä kannattas ottaa tommosee halogen lisävaloo virrat tai onko parempi ottaa suoraa akulta vai magneetolta jotenki?

Ihan valonjohdoista kannattaa melkeenpä ottaa virta.
Katso myynnissä olevat kohteet!
tombee_95
Liittynyt:
27.9.2010 19:33
Re: Mopojen sähköt ja omat sähköpatentit #2

ViestiKirjoittanut tombee_95 » 28.12.2011 19:00

tossa siis on noi vakiovalotki ni voiko siittä sit vetästä toho lisävaloonki?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista