Kytkimellä on myös tosi helppo vaihtaa niin, että vain lipasee vipua ja pitää kaasun auki koko ajan. (Tuskin mikään tervein tapa tämäkään.) Itse käytin lähes pelkästään tota tyyliä viimeset kolme vuotta ajoistani ja varmaan käyttäisin vieläkin, jos vaan olis pyörä ja aikaa.

Jos sormet rupes vasurista väsymään tai oli jotain muuta ohjelmaa niin vaihtelin "normaalisti" kaasua helläämällä raakana.
Pedopaavi kirjoitti: Mut vaihtaminen ilman kytkintä pitäis kai olla ihan ok kunhan ei oo kauhee kuorma koneel ku vaihtaa.
Niimpä. Eihän se kaasu täysin auki tai kiinni vaihtaminen oo kovin helppoakaan, eli kun vaihtaa raakana on laatikolta oltava suurin osa rasituksesta pois joka tapauksessa (kaasun hölläys) tai sitte naukuu vaihteensiirtäjät tms.
Pedopaavi kirjoitti:Jotkuthan sanoo et olis parempi vaihtaa alaspäin ilman kytkintä ku ylöspäin, mut tiedä näistä.
Tätä en ollu ennen kuullukaan. Ainoo perustelu minkä voin tolle keksiä on se, että hyödyntäis (nelarin) moottorijarrun, mutta siltikään en oikein järkeväks nää tuota. Itse asiassa oon kuullut täysin päinvastasta pelkästään. Eli ylös ilman huolia hölläämällä raakana (mielellään tietty kytkimellä) ja
aina alaspäin vaihdettaessa kytkimellä, ellei oo ihan pakko runtata ilman.
Ja tosiaan yks sormi kytkimellä (ainaki lähes)kokoajan ihan turvallisuus syistä. Välillä saattaa joutua runttaamaan tangosta niin, ettei edes huomaa ottaneensa sormen pois kytkimeltä. Voi säästyä monelta vahingolta jos yks sormi on kahvan päällä kokoajan.