pecu_83 kirjoitti:Ei kyllä pahan hintainen, mutta mistähän ihmeestä noi on keksiny noi valotehot?? 1 Creen XM-L T6 antaa maksimissaan hieman yli 900lm. Toi taskulamput.fi vastaava, josta mitattu tuo 1600lm taitaa olla aika lähellä totuutta, tuo 3800lm on täysin hatusta ammennettu

Mutta silti paljon valotehoa järkihintaan, taidan itsekin pistää tilaukseen ja tehdä pottaan kiinnikkeet tolle, nyt kun pyörässä on jo lamppu. Samalla hemmolla, myös akkuja ja laturi todella edullisesti verrattuna suomi-hintoihin.
Valotehot on suurelta osin pelkkää mainoshömppää eikä niihin ole suoraa uskominen. Oikeat lumenia mittaavat mitalaitteistot on niin kalliita ettei niitä ole varmasti edes taskulamput.fi:n edustajalla. Sensijaan ledin valmistajan ilmoittamat arvot ovat luotettavia ainakin suurimmilla ledien valmistajilla.
Todellinen valoteho lienee tuossa lampussa 1000 - 2000 lumenia.
Suosittelen panostamaan kunnon laturiin ja laadukkaisiin akkuihin. Itse en tilaisi tuolta akkuja ja latureita. Suomesta saa hyviä latureita halvalla ( noin 20€ ) joissa on joka latauskanavalle oma latausen valvontapiiri. Halppisakut on lisäksi vaarallisia, varsinkin jos niitä käyttää väärin. Halppisakuissa luvattu kapasiteetti voi olla niin pieni että lamppu hyytyy jo muutaman minuutin jälkeen.
Laadukkaissa "oikeissa" akuissa on sisällä lautaus ja viranrajoituspiiri. Läppärin kennoissa on pelkkä sulake oikosulun varalta mutta ne ovat muuten laadukkaita, yleensä Samsungin valmistamia. Läppärin kennoja käyttäessä joutuu itse pitämään huolen ettei käytä akkuja liian tyhjäksi, jonka jälkeen ne ovat käyttökelvottomia, kun taas oikeissa akuissa suojavirtapiiri katkaisee jännitteen ennen kuin akku menee liian tyhjäksi. Hyviä oikeita 18650 Li-ion akkuja ovat ainakin AW, Soshine ja Lumilight.
Akkuporakoneiden akuissa olevat NiCd- ja NiMH-kennot voisi olla myös käyttökelpoisia ja kestää paremmin kylmää, mutta niistä minulla ei ole kokemusta. Niiden lataukseen tulee käyttää eri laturia kuin Li-ion. Li-ion akujen käyttölämpötila on -20c -> +60c ja lataus tulee suorittaa läpötilan ollessa plussan puolella. Mutta käyttölämpötila tuossa ei juuri ole ongelma, koska ledit lämmittää lamppua ja lamppu on kokonaan paksua alumiinia.
Vauhti korjaa virheet.