4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 11.7.2024 9:25

Megiksennautiskelija kirjoitti:tietäiskö kukaa viel et mitä rajoittimia Df50qt-6 "sanremo fudesta" löytyy?
pitäs saaha ees pikkase lisää tehoa jotenkin ilman vaihtamatta pyttyä.

= Mahdotonta.

Rajoittimista ; Vanhemmissa malleissa oli kaasarin luistikammion kannen sisäpuolella rajoitintappi estämässä luistin nousua ylös asti. Joissain malleissa on ollut rajoitinlevy (käsittääkseni näitäkään ei ole ollut enää pitkään aikaan). Se on 3 pultilla kiinni rullakupin takana. Rajoitin prikkoja tai rajoitinholkkeja näissä on harvemmin ollut. Rajoitettuja cdi bokseja taitaa olla eniten ja takavariaattorin nopeusanturit on kanssa suht yleisiä. Niissä on anturi variaattorin kopan sisäpuolella ja johto lähtee cdi-boksille. Ruiskukoneisten rajoittimien ohittaminen on hankalaa. Isoin osa on valmistettu ilman mitään rajoittimia sillä eipä nämä niitä edes tarvitse. Teho on onnettoman vähäinen jo alkujaankin ja mäennousukyky vakiopytyllä on aivan surkeaa.

Omasta mielestä 72cc pytty on järkevin laittaa. 82cc vääntää ja kulkee mutta kampiakselin laakeroinnit ei tahdo kestää enää sitä ja osassa 82cc sarjoissa on ihan hullut puristukset ja kone detoo 98 bensallakin lyhyessä ajassa paskaks jos laittaa kiinni suoraan paketista, eli niiden kanssa joutuu mkittailee palotiloja, sovittaan puristussuhdetta sopivaksi yms ja muutenkin tietää mitä tekee.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
skobasäätäjä50
Liittynyt:
6.8.2024 0:24
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut skobasäätäjä50 » 6.8.2024 0:38

Skootterissani (znen merkkinen kiinaskoba) oli ennen vikaa, kun ei millään tahtonut lähteä käyntiin ja jos lähti hyvällä tuurilla ja minuuttien startin sahauksella se ei käynyt tyhjäkäyntiä nätisti ja muutenkin kylmänä kiihtyi todella heikosti ja hitaasti (välillä saattoi vauhti tippua esim 30kmh -> 20kmh ja sitten taas lämmettyään jaksoi kulkea. Hiljattain venttiileitä tutkiessa rakotulkki näytti että välys oli melko pieni. Noh, suurensin välystä 0.1mm ja imuventtiilin 0.08. Skootteri pelasi mainiosti ja veti paremmin kuin ennen, tyhjäkäynti kävi moitteetta yms yms. Tänään skootterilla ajaessa kuului kilahdus ja vehje sammui ajosta. Vikaa tutkiessa paljaustui melkoinen tuho: pakoventtiili palanut, männässä n sentin halkaisijaltaan oleva reikä. Osaisiko joku auttaa mikä tämän aiheutti ja miten välttyä tältä jatkossa, kun en mikään varsinainen ammattilainen näiden kanssa ole. Öljyä oli tarpeeksi, tosin öljyt oli vaihtopisteessä tässävaiheessa.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 7.8.2024 10:26

skobasäätäjä50 kirjoitti: tuho: pakoventtiili palanut, männässä n sentin halkaisijaltaan oleva reikä.

Se voi olla ollu liian laihalle säädetty. Männässä olevasta reijästä ja venttiilin palamisesta voi myös jotain päätelmiä tehdä. Yksi mahdollinen on detominen, jolla tarkoitetaan nakutusta. Tuossa nyt jotain: https://club.autodoc.fi/magazin/miksi-moottori-nakuttaa Myös wikipediassa näkyi nopeasti vilaistuna suht hyvin kerrottu asiasta. Löytyy hakusanalla nakutus.

Huonoa käyntiinlähtemistä voi vähän kompensoida kaasariversioissa sillä että laittaa mopon joka päivä hetkeksi käyntiin vaikka mihinkään ei tarvitsisi mennä. Näin kesällä bensa haihtuu kaasarista ja koska näissä on automaattihana mikä aukeaa moottorin alipaineella ei uutta bensaa saada kaasariin kuin vasta kun alipaine on siihen riittävä. Starttauskierroksilla (eteenkin enemmän ajetussa moottorissa) ei tahdo kunnolla moudostua riittävää alipainetta ja kestää kauan ennen kuin kaasarissa bensaa on taas riiittävästi kun hana aukeilee ajoittain tai vain osittain. Toki näiden kaasaritkin on oikukkaita kapistuksia ja aiheuttaa omat ongelmansa mutta tuo on yksi syistä millä pitkät starttausajat selittyy. Siellä kaasarissa kun on bensaa vain noin puolet kohokammiosta joten kesähelteillä se haihtuu sieltä huohotuskanavan kautta parissa päivässä. Joskus yhdessä jo.

skobasäätäjä50 kirjoitti:.. suurensin välystä 0.1mm ja imuventtiilin 0.08...

Nämäkin on ainakin itselle ollu vielä liian pienet välykset ja mä käytän imupuolella 0,13mm ja pakopuolella 0,18mm. Näitä kokoja ei löydy ihan kaikista rakotulkeista mutta stormista löyty hyvä rakotulkki (hyvä kompromissi on 0,15 molemmissa ja jota moni käyttää). Venttiilit on äänekkäämmät rallattajat mutta enää ei ole kantamista esiintynyt tai venttiiliä ei ole noilla välyksillä palanut.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
HikinenM
Liittynyt:
28.5.2025 12:12
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut HikinenM » 28.5.2025 12:37

Tyttärellä on Znen Twist EFI 2022 joka kiihtyy laiskasti, varsinkin ylämäet. Jaksaa mennä kunnon ylämäet ehkä 35 km/t. Suoralla menee sen 45-50 km/t, mutta kestää jonkin aikaa päästä tavoitenopeuteen. Ongelma on siinä että hänellä on parilla kaverilla vakiomopot jotka kiihtyy paremmin ja kulkee ylämäet ym. paremmin joten hän jää herkästi jälkeen heistä jne.

Jotain parannusta olisia saatava. Tarkoitus ei ole sinänsä saada lisää nopeutta, mutta kiihtyvyyttä olisi hyvä saada lisää. Eli esim. variaattorin prikan poisto ei ole vaihtoehto.

Erilaisia kiinaskootterin viritysketjuja lueskeltuani ajattelin aloittaa pakoputkesta ottamalla holkin alkukäyrästä pois. No eihän siinä mitään holkkia ollut, varmistin vielä katsomalla putkeen sisään taskulampulla. En tiedä onko alkuperäinen omistaja ottanut pois vai eikö tässä ole ollenkaan tuota rajoitusta. Myöskään en löytänyt minkäänlaista hukkaputkea pakoputkesta.

Seuraavaksi lähdin kevyemmillä variaattorin rullila liikenteeseen. Alkuperäiset olivat jo aika kevyet 5,8g, mutta motonetistä kävin hakemassa 5g painoiset ja vaihdoin. Testilenkin perusteella mikään ei muuttunut ja menee tietyn ylämäen vieläkin n. 35 km/t.

Mietin että olisiko jotenkin elektronisesti rajoitettu kerta pakoputkessa ei ole holkkia ja ruiskukone niin ei mitään kaasarien rajoituksiakaan ole laittaa tuohon. Ehkä jokin ECU joka antaisi hieman enemmän kierroksia? Ei kyllä mitään hajua minkälainen ECU tässä on ja mikä tähän sopisi.

Onko kellään antaa vinkkiä mitä tässä tilanteessa kannattaisi tehdä?

Edit: Tuli tarkasteltua tarkemmin skootteria ja tässähän ei ole mitään variaattorin prikkaa jota poistaa. Katsoin myös ilmanpuhdistimen josta ei löytynyt mitään ahdistusta. Tarkistin ruiskun sekä ilmanottopuolelta että sylinterin puolelta eikä mitään ahdistimia löytynyt. Ruiskun läppäkin avautuu kokonaan kun kaasukahva on käännetty äärimmillään. Vaikuttaisi siltä että tässä ei ole minkäänlaisia mekaanisia rajoittimia vaan rajoitus tehdään eletronisesti.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 31.5.2025 9:45

Nelareissa ei juuri kuristimia ole tarvittu, sillä konetehot on niin vaatimattomat että aina hyytyy mäkiin. 72cc sylinterisarjalla saa jotakuinkin saman suorituskyvyn kuin 50cc 2 Tahtikoneella. Variaattorin kopassa on luultavimmin nopeusrajoitin (=variaattorista lähtee pinkki johto ulos) mutta sitä ei voi noin vain irrottaa. Ruuttaboksi käsittää että johto on irrotettu eikä sitten pääse juuri kävelyvauhtia kovempaa. Eipä sen eliminoinnilla kyllä vaikutusta olisikaan ylämäkiin.

Yksi haitta tuosta nopeudenrajoittimesta kyllä on. Nimittäin polttoainetta kuluu selvästi enemmän jos ajaa aina rajoitinta vasten. Itse pyrin ajamaan vähän hiljempaa ja surkeasta konetehosta johtuen on suurimmaksi osaa kyllä pakkokin. Harmittavasti en ole löytänyt mistään OBD2 liitintä tai ylipäätään liitintä johon saisi adapterilla lukijan. Monkey kopio EFI:stä sellainen löytyy ja siinä voi ehkä jotain säätääkin mutta ainakaan omasta en ole mitään löytänyt.

Rullat ei juurikaan vaikuta muuhun kuin paikaltaan lähtöön. Ymmärtääkseni pieni osa syystä johtuu voimansiirtolevystä joka näissä poikkeaa 2t mallien vastaavasta (Voimansiirtolevyn liukurampit on siis eri muotoiset). Siinä missä 2T koneissa takavariaattori muuttuu aina vääntömomentin mukaan, näissä siitä noin 40/60% muuttuu kierrosluvun mukaan ja välitys muuttuu ylämäissä tiuhemmaksi vasta kun vauhti on jo muutoinkin hyytynyt mateluksi. Edelliseen kaasariversioon modasin voimansiirtolevyn mutta ei se juurikaan ylämäissä vaikuttanut tasamaalla oli hiukan parempi, mutta koska samassa yhteydessä tein muitakin muutoksia variaattoriin niin pelkän voimansiirtolevyn osuutta voi vain arvailla.

Nykyisellä EFI vehkeellä tulee ajeltua vakiona ja kirottua niin ylämäkiä kuin nopeusrajoitintakin mikä jurraa vastaan alamäissäkin. Olisi tuossa hyllyssä 72cc ja 82cc sarjat ja pitkävenaisena isovenakannella vieläpä mutta kun ei oikein enää jaksa eikä kiinnostakaan taistella mokoman kanssa. Jos viitseliäisyyttä joskus tulee niin muutan tuon kaasariversioksi ja laitan isomman pytyn kiinni.

Mäen nousukykyyn mulla ei ole mitään simppeliä ratkaisua. 72cc on erittäin hyvä vaihtoehto eikä sillä huippunopeuskaan kasva mitenkään hurjasti (nopeusrajoitin toiminnassa ei yhtään) mutta sillä jaksaa nousta mäkiä kuten 2T pelit. Ruiskun kanssa ongelmaksi siinäkin tapauksessa tulee moottorin säätäminen. Näissä on aina ollut suuret erot. Aiemmin kaasariversioissakin osa yksilöistä oli parem.. vähemmän surkeita mitä toiset.

Tätä ketjua taaksepäin lukemalla löytyy monenlaista tietoa, itsekin olen täällä vuosia jo kirjotellut. Pääosin jutut koskee kaasariversioita, mutta muuhun moottorin toimintaan löytyy hyödyllistä tietoa.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
HikinenM
Liittynyt:
28.5.2025 12:12
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut HikinenM » 31.5.2025 11:18

Kiitos tiedosta, tämä oli erittäin hyödyllistä tietoa! Ei siis taida oikein olla mitään tehtävissä jos haluaa pitää ruiskukoneena. Täytyy laittaa myyntiin ja ostaa 2t skootteri hänelle tai sitten etsiä 4t jossa väkevämpi kone. Kunnon koeajollahan se selviää.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: 4T Kiinaskootterit, Baotian/Fude yms, huolto/viritys

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.6.2025 13:12

-Zone- kirjoitti:..Harmittavasti en ole löytänyt mistään OBD2 liitintä tai ylipäätään liitintä johon saisi adapterilla lukijan. ..

Päivitetääs tätä. Otin akkutelineen akkuineen veke niin katteiden sisältä löytyi kuin löytyikin liitin. Pitää vielä selvitellä mikä adaperi sopii. KTM 6 pin adapteri näyttää hyvin samanlaiselta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista